Onderzoeksopzet Marli Klok

Voor de analyseopdracht in het blok Audio Visueel heb ik gekozen om binnen het onderwerp ‘Production Design’ te gaan analyseren. Ik heb binnen dit onderwerp gekozen voor de categorie speelfilm. De hoofdvraag die ik hierbij wil beantwoorden is: “Hoe zijn de production design en technologie van de eerste Twilight speelfilm tot en met de laatste verandert?”

Ik ga uitzoeken wat de veranderingen binnen de Production Design zijn en of deze zijn meegegroeid met het verhaal of dat dat er aan ligt dat er voor een aantal speelfilms andere Production Designers zijn ingezet.

 

De relevantie van het onderwerp ligt niet bij Twilight zelf, dit is slechtst de context. De relevantie is dus de eventuele verandering. Wat er uit mijn analyse blijkt kan namelijk ook weerspiegeld worden op andere speelfilms die uit meerdere delen bestaan. Het belang hier achter is dat je te weten komt of er bij een vervolg speelfilm rekening moet worden gehouden of dezelfde Production Designer wordt ingeschakeld, of dat het niet uitmaakt dat iemand anders het werk overneemt bij de volgende productie.

 

Ik ga deze vraag beantwoorden in verschillende stappen. Ik zal langs verschillende onderwerpen komen waar deelvragen bij horen, en deze deelvragen zal ik ook gaan beantwoorden. Ik zal antwoord geven op vragen als ‘Welke Production Designer heeft aan welke speelfilm meegewerkt? Welke aspecten, die ik van te voren heb bedacht, veranderen in de speelfilms binnen de Production Design? Welke veranderingen vallen me het meest op? Wat zijn overeenkomsten tussen de Production Design binnen de verschillende speelfilms? Wat zijn de grote verschillen per Production Designer? Kan een verandering in de Production Design worden teruggekoppeld aan een verandering in de karakters van de hoofdrolspelers?’

 

Ik verwacht op deze vragen uiteenlopende antwoorden te vinden. Zo hebben er meerdere Production Designers aan de verschillende producties meegewerkt, maar er zullen wel overeenkomsten in de Production Design zitten. Als dit niet het geval zou zijn zouden de speelfilms namelijk niet goed meer een serie genoemd kunnen worden omdat er dan te grote verschillen in de details ontstaan.

Desondanks zitten er wel verschillen tussen de speelfilms in de Production Design. Ieder persoon heeft namelijk zijn eigen manier van werken en zal hier ook kenmerken van achter laten. Daarnaast is het nodig dat de Production Design mee evolueert met de hoofdpersonen.

 

Voor mij relevante bronnen voor dit onderzoek zijn alle speelfilms. Daarnaast zijn er boeken geschreven door de regisseurs van Twilight en New Moon, waar nuttige informatie in staat.

Naast de speelfilms staan er ook extra’s op de dvd’s. Hier kan ik nuttige informatie uit huilen. Ook op youtube staat hier informatie over. Verder zal ik gebruik maken van diverse websites die ik nu nog niet weet. Op de boeken na zijn dit ook mijn keuzes voor de audiovisuele bronnen.

Al bij al zullen dit ongeveer mijn bronnen zijn:

Boeken:

  • Hardwicke & Meyer, C. & S. (2009).

Twilight: Director’s notebook. Van Goor.

  • Vaz & Meyer, M.C. & S. (2009)

New Moon: De Twilight Saga. Van Goor.

Speelfilms:

  • Breaking Dawn part 1 de film
  • Breaking Dawn part 2 de film
  • Eclipse de film
  • New moon de film
  • Twilight de film

2 thoughts on “Onderzoeksopzet Marli Klok

  1. – Ik vraag me af of het niet is “hoe is het production design en de technologie…..”
    – “of dat dat er aan ligt”-> “of dat het er aan ligt”
    – Wat is de relevantie voor jou persoonlijk en hoe kun je dit gebruiken in je vak gebied?
    – Misschien een deelvraag in de trant van: Hoe zijn de verschillende production designers te herkennen aan hun Production Design?
    – Misschien nog wat bronnen over production design?

    Verder goede opzet! Succes!

  2. Het is heel duidelijk wat je wilt vertellen, maar ik zou deze zin nog even veranderen:

    Ik ga uitzoeken wat de veranderingen binnen de Production Design zijn en of deze zijn meegegroeid met het verhaal of dat dat er aan ligt dat er voor een aantal speelfilms andere Production Designers zijn ingezet.

    En bij deze zou ik ‘me’ veranderen in ‘mij’, dat staat iets netter:

    Welke veranderingen vallen me het meest op?

    Verder voldoet het aan alle punten 🙂

Leave a comment