Boys are heroes, girls are princesses.

Alles wat je in de media ziet is een representatie van iets anders. Zo heb je ook de representatie van mannen en vrouwen. Stereotypen worden hierbij veel gebruikt. De vrouw hoeft bijvoorbeeld alleen mooi te zijn, schoon te maken en wordt afgebeeld als sekssymbool. De mannen zijn vaak stoer en doen al het werk terwijl de vrouwen thuis blijven. Zo zijn er nog veel meer stereotypen die gebruikt worden waarbij de media een grote rol speelt. Denk aan reclame, films, tv en games. Maar hoe weet je wat echt of nep is? In hoeverre is alles wat wij zien een vastlegging van werkelijkheid? En hoe draagt de media hier aan bij?

In deze blog wil ik mij vooral gaan richten op het impact van het gebruik van stereotiepen op kleine meisjes en tieners. Het begint namelijk al bij de eerste Disney films, toen al werden er stereotiepen toegepast die meisjes (soms onbewust) overnemen. Meisjes willen Belle of Ariel zijn en jongens Alladin of Hercules. Maar wat zij zich niet beseffen is dat zij ook de rollen overnemen die zij in de tekenfilms spelen.

De boodschappen die bijvoorbeeld worden doorgegeven zijn dat meisjes mooi moeten zijn, moeten schoonmaken en dat jongens altijd de held zijn. Door op jonge leeftijd naar Disney te kijken willen meisjes ook prinses zijn, de media versterkt dit nog meer. Als je kijkt naar het speelgoed zie je dat bijna alles roze is en gebaseerd op dezelfde rollen die in de Disney films worden weergeven.

Kijk maar eens naar de reclames van Kid Kraft; http://www.youtube.com/results?search_query=kidkraft+commercials&page=1

Zonder het filmpje te laten beginnen zie je al dat alles met poppen, keukens enz. voor de meisjes zijn en alles met auto’s, bouwen enz. voor de jongens. Meisjes worden aangespoord om bijvoorbeeld barbiepoppen te kopen, en uiteindelijk willen zij er ook zo uitzien.


Barbiepoppen? Nee, echte (5-jarige) meisjes!


In “Toddlers en Tiara’s” zie je hoe in Amerika missverkiezingen gehouden worden voor kleine meisjes. Meisjes van vijf zien er uit als kleine dames met hakken en make-up. Ze worden geleerd dat je met mooi zijn kunt winnen, hoe mooier hoe beter. Door dit uit te zenden zien andere kleine meisjes dit en denken zij dat het normaal is om er zo uit te zien. De moeders van die meisjes zijn er vaak zelf mee opgegroeid en leren hun kind van jongs af aan dat mooi zijn belangrijk is.

De meiden groeien hiermee op en doen er alles aan om er mooi uit te zien. Want ook in films, series en shows worden deze stereotiepen gebruikt. Maar wat is mooi? En wanneer ben je mooi genoeg? In de media worden vrouwen zo onwerkelijk mooi en sexy gemaakt dat de meiden hier niet eens aan kunnen voldoen en onzeker worden. Want ze zien er niet uit als dat meisje uit die videoclip van 50 cent, dat meisje uit de film “Mean Girls” of de serie “Gossip Girl”, wat ze ook doen.

Nog een voorbeeld is Gossip Girl. Hier zie je het luxe leven van de verwende meisjes in ‘The Upper East Side’. Klasse en schoonheid is hier erg belangrijk en de meisjes die hiernaar kijken nemen dit over. Ze denken dat het normaal is zoveel luxe te hebben, zo ook dit meisje uit “My Super Sweet 16”:

Andere meiden die hiernaar kijken denken ook dat het normaal is zo verwend te zijn en gaan dit misschien ook eisen van hun ouders. Of ze worden jaloers en weer onzeker omdat zij dit niet hebben. Door al deze voorbeelden te laten zien wil ik dat jullie hierover gaan nadenken. Wat zijn de gevolgen als dit zo verder gaat? Denken jullie hier ook zo over of hebben jullie andere meningen? Ikzelf vind het een beetje beangstigend. In februari wordt mijn nichtje geboren en vraag mij dan af hoe zij zal worden beïnvloedt. Of wanneer ik misschien een dochter zal krijgen, hoe kan ik voorkomen dat zij ook onzeker wordt door alle media om haar heen? Wat kunnen wij eraan doen? De media kunnen wij niet veranderen, maar de content die daarin wordt weergeven misschien wel.

Izabella Groot
JDE-D04

Bronnen:

‘Representation: Media Stereotypes of Teens’ Geraadpleegd op 3 december 2013 via: http://representation-media-stereotypes-of-teens.wikispaces.com/

‘Media Representation | Media in Minutes | Episode 7’ Geraadpleegd op 3 december 2013 via: http://www.youtube.com/watch?v=fOecpti7Qf8

‘Female Stereotypes in Disney Films’ Geraadpleegd op 4 december 2013 via: http://www.youtube.com/watch?v=-57zKcmrT6M

‘Gender Roles in Disney Films’ Geraadpleegd op 4 december 2013 via: http://filmandmedia12.wikispaces.com/Gender+Roles+and+Stereotypes+Found+in+Disney+Films

‘Kidcraft Commercials’ Geraadpleegd op 4 december 2013 via: http://www.youtube.com/results?search_query=kidkraft+commercials&page=1

‘Kleuterdiva’s in Toddlers & Tiaras’ door Danielle. Geraadpleegd op 4 december 2013 via: http://www.scriptgirl.nl/2011/06/kleuter-divas-in-toddlers-tiaras/

2 thoughts on “Boys are heroes, girls are princesses.

  1. – Interessant om te lezen. Je ‘zit’ goed in je onderwerp, komt met relevante voorbeelden.
    – Prima geschreven. Mooie inleiding en leuke uitsmijter. Want ja, hoe gaan jullie als CMD’ers hiermee om? Jullie gaan content en beeld creëren, dan is het belangrijk om hierover na te denken. Zeker.
    – Qua artikel is het niet echt een duidelijk artikel met een duidelijke insteek en je geeft ook geen podiumkeuze aan.
    – Schrijf ‘stereotype’
    – Ik ben benieuwd naar je onderzoek. Waar ga je specifiek op inzoomen, wat ga je behandelen en op welke manier?

  2. Bedankt.

    Als podiumkeuze had ik “blog”, in de tekst zei ik ook “in deze blog..”. De reden dat ik blog heb gekozen omdat ik op deze manier veel mensen kan bereiken en ook filmpjes kan laten zien, dit kan bijvoorbeeld niet in een magazine.

    Maar wat wordt precies bedoelt met “insteek”. Ik begrijp ook nog niet zo goed wat we uiteindelijk moeten doen. Want we moeten niet op 1 ding gaan inzoomen dacht ik?

    Groetjes Izabella

Leave a comment