Artikel Narrativiteit

Hoofdvraag
Hoe zorgen de reclamemakers van de Centraal Beheer Achmea commercials, door middel van narrativiteit voor dat hun commercials interessant zijn/blijven?

Platform
Naar aanleiding van mijn hoofdvraag heb ik ervoor gekozen om mijn artikel op een blog over reclames te posten. Hierbij ben ik op zoek gegaan naar een geschikte blog die ook aansluit op mijn deelvragen. Uiteindelijk ben ik op http://reclamewereld.blog.nl/ gekomen. Deze blog behandelt verschillende reclames in het kort, en laat vooral de meest bijzondere reclames zien.  

Artikel
Zit je net lekker in je serie, komt er weer een reclameblok van minstens vijf minuten. Nou ja, dan maar even een rondje door het huis rennen om de tijd te doden. Maar uiteindelijk ontkom je er gewoon niet aan. Niet alleen op televisie is veel reclame te zien, eigenlijk overal waar je kijkt zie je wel een advertentie. Toch blijven sommige reclames wel echt goed hangen, maar hoe komt het nou dat sommige reclames er echt uitspringen?

Reclame is ervoor bedoeld om te kunnen communiceren met de consumenten. Het is daarom ook belangrijk dat je deze consumenten op de juiste manier bereikt. Hierbij is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar de doelgroep, het product, maar ook naar het bedrijf zelf. Het vertellen van een verhaal binnen een reclame is een manier om de consument te bereiken. Het is van belang dat de consument wordt geraakt door de reclame, of zich er juist mee kan identificeren. Op deze manier blijft een reclame beter hangen, en zal het ook de aandacht beter trekken. Het vertellen van een verhaal wordt binnen de reclamewereld ook wel narrativiteit genoemd.

De reclames van Centraal Beheer Achmea, met als bekende slogan ‘Even Apeldoorn bellen’, zijn een goed voorbeeld als je het hebt over narrativiteit. De reclames bevatten meestal toch wel hilarische gebeurtenissen. De personen in de reclames hebben eigenlijk altijd wel pech, het zijn echte pechvogels. En ja, je moet je eigenlijk wel tegen alles verzekeren, want stel je voor dat jou zoiets overkomt. De reclames proberen niet alleen een duidelijk verhaal te vertellen, ze zoeken soms ook een soort van grens op. Zo zijn er al verschillende reclames geweest die uiteindelijk niet op televisie zijn verschenen, omdat ze anders voor te veel ophef zouden zorgen. Een voorbeeld hiervan is de reclame over Adam en Eva, waarin geloof en homoseksualiteit een grote rol spelen. Nou lijken deze twee begrippen sowieso al niet altijd even goed bij elkaar te passen, toch worden ze in deze reclame samengevoegd. Het verhaal speelt zich af in ‘het paradijs’. Eva is grondig op zoek naar ware liefde. Dan komt ze Adam tegen, maar hij blijkt niet haar ware liefde te zijn, hij is hartstikke homo.

http://www.youtube.com/watch?v=rU30H0rkymY

Achteraf heeft Achmea wel toegegeven dat de reclame misschien wel een beetje te ver ging, maar het verhaal is wel duidelijk en op een humoristische manier gebracht. Eigenlijk kent (bijna) iedereen in Nederland het scheppingsverhaal wel. Door dit bekende aspect samen te voegen met humor, creëren ze eigenlijk een hele aantrekkelijke reclame. Nou wordt deze reclame niet door iedereen gewaardeerd, maar ook de andere reclames staan bekend om het hoge niveau. Zo zijn de reclames vaak genomineerd en zijn er ook al verschillende prijzen mee gewonnen, waaronder drie Gouden Loekies.

Ja ja, de reclames doen het dus goed bij de consument, maar het is natuurlijk lastig om dat hoge niveau steeds maar weer te bereiken. Maar toch komen ze steeds weer aardig in de buurt. Ze hebben de lat eigenlijk steeds hoger gelegd, de consumenten gaan zo wel heel veel verwachten van de reclames. Aan de ene kant zorgt dit dus voor steeds weer een uitdaging, maar ja het kan ook negatief uitpakken. Stel een reclame voldoet een keer niet aan de hoge verwachtingen, de reclame is minder dan de andere reclame, nog steeds wel goed, maar niet ‘goed genoeg’. Ja hoor, de negatieve reacties vliegen in het rond. ‘Hmm, jammer, ik had er meer van verwacht!’, is dan het resultaat. Centraal Beheer Achmea neemt eigenlijk wel een risico, maar komt daar eigenlijk altijd wel goed mee weg. De reclamemakers zoeken hun grenzen op en hebben hierdoor veel succes. Ik kan eigenlijk geen reclame van Centraal Beheer Achmea opnoemen die niemand kent.

Bronnen:
Boeken:

Edgar-Hunt, R., Marland, J., & Rawle, S. (2010).the language of film, Basics Film-Making
Switzerland: Ava Publishing SA.

Reynaert, I., Dijkerman, D. (2012) Basisboek crossmedia concepting,
Den Haag, Boom Lemma uitgevers

Internet:

‘Centraal Beheer Achmea reclame Adam en Eva’
Geraadpleegd op 3 december 2013 via: http://dakzoekje.nl/2008/06/centraal-beheer-reclame-adam-en-eva/

‘Gouden Loeki historie’
Geraadpleegd op 3 december 2013 via: http://www.welovereclame.nl/gouden-loeki/historie

‘Meer verzekerd dan je denkt’
Geraadpleegd op 3 december 2013 via: http://www.effie.nl/case/meer-verzekerd-dan-je-denkt?view=website

2 thoughts on “Artikel Narrativiteit

  1. oh oh oh oh oh oh!! Maak van ‘ff’ ‘even’ haha
    Goed intro!
    Je zegt opgegeven moment, ‘maar ook de andere reclames zijn van een hoog niveau.’ Terwijl je daarvoor nog niet over een hoog niveau hebt gesproken, komt dus een beetje vaag over.
    Verder een goede blogpost; goede bronvermelding en goede opbouw van begin, midden en einde.
    Je introduceert je blogpost op een goed manier, maar voor een artikel is dit wel wat minder. Misschien een idee voor de volgende keer om je hoofdvraag in je artikel te verwerken?
    Wel echt grappig verhaal! Ik las er zo doorheen, niet te moeilijk, niet te makkelijk. Interessant en boeiend. Leuk dat je ook een voorbeeld hebt toegevoegd!

  2. – leuk geschreven,
    – je hebt een leuk onderwerp maar het is nog niet helemaal helder en strak, je doel van je artikel is ook niet helder
    – zorg dat je doel bij je analyse helder is, ga in je analyse de diepte in, gebruik theorie, pas op voor aan de oppervlakte te blijven hangen
    – pas wel op met ‘ff’, zoals Marli terecht zegt. Dit wil ik niet zien en jij kunt mij vast uitleggen waarom.
    – volgens mij zijn er onlangs weer effies uitgereikt, misschien kun je daar iets mee: http://www.effie.nl

Leave a comment