Onderzoeksopbouw Narrativiteit

170 Hz

Voor de cursus Theory AV ga ik onderzoek doen naar ‘narrativiteit’. Het gaat bij narrativiteit om het vertellen van een verhaal. Elke speelfilm, reclame of videoclip heeft wel een verhaal, maar wanneer is zo’n verhaal pakkend? Een verteld verhaal heeft altijd een story en een plot. De story is wat verteld wordt, het hele verhaal van begin tot eind. De plot is hoe het verteld wordt. Bij de plot wordt er dus gespeeld met het verhaal. Er worden dingen weggelaten en sommige dingen juist uitvergroot. De volgorde van de plot hoeft ook niet altijd chronologisch te zijn. De kijker maakt met behulp van de plot een eigen story. Er zijn veel manieren van verhalen vertellen. Toch zijn er een soort vaste schema’s in ontstaan.

Mijn onderzoek zal gaan over de Nederlandse speelfilm 170 Hz. De film gaat over de liefde tussen twee dove jongeren. Het is geen standaard film en daarom lijkt het me leuk om daar de aspecten van narrativiteit in te onderzoeken.

 Mijn hoofdvraag is daarom ook: Hoe zit 170 HZ qua narrativiteit in elkaar?.

Relevantie

Narrativiteit is zeker relevant voor speelfilms en vooral voor deze. Een film zonder sprekende mensen komt bijna niet voor en zal snel saai worden. Het is dus een hele uitdaging voor de regisseur om er toch een sterk verhaal van te maken. Voor een regisseur is het belangrijk om te weten wat een verhaal spannend maakt. Wanneer leven kijkers met het verhaal mee? Hoe is het gebruik van audio een belangrijke toevoeging aan het verhaal? Welke sfeer wordt er met welk beeld overgebracht?

Het geproken dialoog is in 170 Hz weggehaald, terwijl dat in de meeste films een soort steunpilaren zijn. Door het dialoog weet je een beetje wat er gaande is en wat de gedachtes van mensen zijn. Als je dat weghaalt wordt het een heel ander verhaal. Er wordt meer aandacht gelegd op het beeld en de muziek. Narrativiteit gaat ook om storytelling. Bij storytelling is het belangrijk om je heel erg te richten op je pupliek. Het publiek moet zich kunnen inleven in het verhaal, en daarom moet je als storyteller je kunnen inleven in het publiek.

 

Deelvragen

Mijn eerste deelvraag is: Hoe zijn de elementen van Drama volgens Aristoteles terug te vinden in 170 Hz?

  Dit zijn de zes elementen van Drama volgens Aristoteles: 

  1. Plot wat gebeurt er; de ordening van gebeurtenissen; het verhaal, in tegenstelling tot het thema; wat gebeurt in plaats van wat het betekent.
  2. Karakter de persoonlijkheid of het deel dat de acteur vertegenwoordigt; een rol gespeeld door een acteur.
  3. Gedachte wat het toneelstuk betekent in tegenstelling tot wat er gebeurt (plot).
  4. Taal/dialoog de woordkeuzes van de toneelschrijver en de acteurs.
  5. Muziek/ritme met muziek bedoelde Aristoteles het geluid, het ritme en de melodie van de toespraken.
  6. Spektakel de visuele elementen van de productie van een toneelstuk.

 Zoals ik al vertelde, zit er geen gesproken dialoog in de film. Element 4 valt hierbij dus weg. De regisseur zal de rest van het Drama moeten opvullen met iets meer van de andere elementen.

 Mijn tweede deelvraag is: Hoe voldoet de speelfilm 170 Hz aan “The 17 stages of Joseph Campbell’s monomyth”?

Image

 Hierbij vergelijk ik de verhaalsopbouw van de speelfilm 170 Hz met de verhaalsopbouw volgens Joseph Campbell.

Mijn derde deelvraag is: “Hoe is 170 Hz een sterk verhaal geworden, ondanks er niet in gesproken wordt?”

 Ik ga onderzoeken van welke technieken er gebruik wordt gemaakt om het dialoog te compenseren. Zo wordt er in de speelfilm lang ingezoomd op bepaalde (bewegende) voorwerpen. Verder wordt er veel gebruik gemaakt van achtergrondgeluiden. De kijker voelt zich aan de ene kant ook doof, maar aan de andere kant kunnen de geluiden in de film niet ontbreken.

  

Bronnen

  • Internet

Sharepoint HU. Hoorcollege narratief blok B. Geraadpleegd op 28 november 2013           https://cursussen.sharepoint.hu.nl/FCJ/97/CMD/propedeuse/1011Theory3/Studie%20Materiaal/03.%20CMD%20AV%20hoorcollege%20narratief%202013-%202014%20BlokB.pdf

  • Boeken

Edgar-Hunt, R., Marland, J., & Rawle, S. (2010).the language of film, Basics Film-Making, Switzerland: Ava Publishing SA.

Reynaert, I., Dijkerman, D. (2012) Basisboek crossmedia concepting, Den Haag, Boom Lemma uitgevers 

  • Audiovisuele uiting

(1 maart 2011) 170 Hz . Cinéart

Leave a comment