Shortfilm Commercials

Voor de analyseopdracht heb ik het onderwerp: “korte film: commercials en/of shorts” gekozen. Dit onderwerp heb ik gekozen omdat ik speelfilms/shortfilms erg interessant en leuk vindt. Hetzelfde geldt voor advertising en ik wou dus iets doen met deze twee dingen. Een goeie combinatie hiervan is dan ook het maken van een commercial in de vorm van een shortfilm.

Tegenwoordig maken veel grote bedrijven gebruik van het internet als het gaat om adverteren, reclame maken. Daar zijn veel verschillende platformen voor, wanneer we het hebben over commercials.

Een van die grote bedrijven die dit de laatste jaren heel goed doet is Nike.
Met hun short films bereiken ze een hele grote doelgroep. Deze video’s gaan vaak viral en worden massaal bekeken. Waarom kiezen grote bedrijven ervoor om een short film te maken? Wat zijn hier de voordelen van en de toegevoegde waarde? En bekijkt het publiek het dan niet te veel als een speelfilm dan een commercial en vergeten ze waar het eigenlijk omgaat?

Mijn hoofdvraag luidt dan ook:
Zijn shortfilms de toekomst van advertising?

Vandaag de dag zie je steeds meer shortfilm commercials verschijnen. Traditionele reclames kunnen heel irritant bevonden worden, mensen voelen zich niet altijd aangesproken om wat te kopen en de laatste trends te volgen. Shortfilms zijn daarentegen heel anders en kunnen op een heel andere manier werken. Door middel van social media worden deze video vaak en snel verspreid en wordt er een heel groot publiek bereikt. Om deze vraag te beantwoorden heb ik een aantal deelvragen opgesteld die als volgt luiden:

Wat hebben shortfilms te maken met commercials?
Wat hebben deze twee dingen met elkaar gemeen en hoe valt dit te combineren. In allebei de gevallen is het de bedoeling dat er een verhaal wordt verteld. Maar hoe kan dat zo gedaan worden dat de boodschap goed over komt en het niet alleen leuk is om naar te kijken? Want uiteindelijk is het toch de bedoeling, dat de kijker zich ergens aan toe zet.

Wat is het idee en gevoel dat bedrijven willen creëren bij het publiek?
Waarom wordt er gekozen voor een shortfilm en maken ze niet een 30 seconden spotje dat we op tv kunnen zien. Willen ze ons meer dan een korte boodschap meegeven? Wordt er geprobeerd om het publiek een verhaal te vertellen op een filmische manier en om niet overduidelijk een product proberen te verkopen.

Wat is de meest effectieve manier om shortcommercials aan het publiek te laten zien? Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende media en platformen waar we terecht kunnen voor video. Video commercials werden voorheen vooral op tv getoond, maar met de ontwikkeling van het internet, is dit nu ook een erg belangrijk gegeven.

Wat is de toegevoegde waarde van een commercial weergegeven als shortfilm? Veel mensen vinden commercials niks aan. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer je tv kijkt. Mensen zappen snel weg of gaan iets anders doen. Shortfilms daarentegen kunnen heel leuk en interessant zijn. Kunnen reclame en film makers de aandacht van de kijker langer behouden? Hier kunnen bedrijven dus op inspelen en zelf ook creatief zijn.

Hoe zijn shortfilms en commercials ontstaan en wat zijn de veranderingen? Omdat ik wil weten of shortfilm commercials de toekomst zijn, ga ik ook terug in de tijd. Ik wil zien hoe deze twee losse gegevens zijn veranderd en ontwikkeld in wat ze nu zijn.

In mijn vooronderzoek heb ik nog niet heel veel informatie/feiten gevonden over de combinatie van shortfilms en commercials zelf. Wel zijn er heel veel shortfilm commercials te vinden op het internet. Hier kan ik op zich ook al veel uithalen, als ik kijk naar wat deze films met elkaar gemeen hebben en hoe er een verhaal wordt verteld. Met dit onderzoek wil ik erachter komen hoe en waarom er gebruik wordt gemaakt en om van iets kunstzinnigs/een filmische stijl, weten te vertalen naar een commerciële uiting.

Bronnen

Internet

Screenrant. Geraadpleegd op 27-11-13, via,
http://screenrant.com/shapeshifter-audi-commercial-advertising-short-films-mikee-95628/

NoFilmSchool. Geraadpleegd op 27-11-13, via,
http://nofilmschool.com/2012/12/advertisements-short-film-format/

Typeg. Geraadpleegd op 27-11-13, via,
http://typeg.com/short-films-as-commercials/

CandleAndBell. Geraadpleegd op 27-11-13, via,
http://candleandbell.com/blog/is-it-a-commercial.html

Leave a comment